DRETS HUMANS I SECTOR PÚBLIC
L’administració pública ha de seguir criteris d’eficiència econòmica per
garantir el correcte ús dels diners públics. Però és indubtable que té, també, una
responsabilitat en relació amb la prestació del servei públic, garantint
criteris d’eficàcia i equitat.
Factors com el canvi climàtic, les cada vegada més grans diferències
socials, la gestió dels moviments migratoris o la lluita contra la corrupció
condicionen l’activitat pública, i per tant, la presa de decisions polítiques i
de gestió, en tots els àmbits de l’administració pública.
Un enfocament basat en drets humans, una actuació decidida per part de
l’administració pública en la defensa dels drets humans, aporta, sense cap mena
de dubtes, legitimitat a la pròpia gestió pública, i incrementa la confiança
dels ciutadans. A més, afegeix valor a la prestació de la missió pública,
millora la motivació del personal al servei de l’administració, genera nous
espais que afavoreixen la formació d’aliances amb altres administracions
públiques i amb el sector privat, afavoreix l’estalvi i l’eficiència econòmica
(energies renovables, gestió de residus...), facilita la comunicació a la
societat de l’activitat pública, i millora la percepció de la societat sobre
aquesta activitat.
El sector públic, globalment considerat, és un exemple de primer nivell per
la resta de sectors, i obre les portes a la innovació social de forma
extraordinària, facilitant el camí perquè el sector privat s’incorpori
progressivament als avenços que es posen de manifests.
La transformació de la societat i els seus processos cap a la
sostenibilitat depèn, en gran mesura, del que impulsi el sector públic, que té
una responsabilitat especial per conciliar la eficiència econòmica en la gestió
dels recursos públics i la generació d’impactes positius en la societat i en el
medi ambient.
Els instruments polítics i jurídics estan ja a l’abast de tothom.
Entre els primers, el Pla de Drets Humans de Catalunya (2020-2023) detalla
un conjunt d’accions legislatives, administratives i polítiques que cal posar
en marxa per fer efectius els Drets Humans a Catalunya en els propers quatre
anys. I l’Agenda 2030 , aprovat el 2015 per Nacions Unides, que marca el camí
cap el desenvolupament sostenible. Els Objectius de Desenvolupament Sostenible,
i les seves metes, concreten el camí dibuixat per l’Agenda 2030, i ofereixen
una guia d’actuació pràctica per adaptar les estratègies i que les polítiques
públiques a partir de la identificació dels impactes, positius i negatius de
l’activitat pública.
La participació del sector públic és fonamental per assolir aquests
objectius. Alguns d’ells incorporen metes que apel·len el sector públic de
manera molt específica: 1.1 erradicació de la pobresa extrema, 2.1 posar fi a
la fam, 3.9 reduir les morts i les malalties per productes químics, 4.2
garantia d’accés de nens i nenes a serveis d’atenció i educació, 5.5 garantia
de participació plena de les dones i igualtat d’oportunitats de lideratge, 6.3
millora de la qualitat de l’aigua, 10.2 inclusió social, econòmica i política
de totes les persones, 11.1 garantia d’accés de totes les persones a
l’habitatge...
Entre els instruments jurídics, la Llei de Contractes del Sector Públic,
que incorpora els criteris de les Directives europees 23 i 24/2014, sobre
contractació pública, que planteja un significatiu canvi de paradigma en la
contractació pública. Per suposat, en relació als innumerables tractats i
convenis internacionals (jurídicament vinculants) en matèria de drets humans:
la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea o els Pactes Internacionals
de Drets Civils i Polítics i de Drets Econòmics, Socials i Culturals, de
Nacions Unides, i, per descomptat, els diversos convenis de l’Organització
Internacional del Treball (OIT).
Des d’aquesta perspectiva, la contractació pública porta a terme una funció
fonamental en el desenvolupament de polítiques de promoció i protecció dels
Drets Humans, tant pel que fa a l’execució de la seva activitat, com respecte
el control i seguiment de les empreses licitadores i adjudicatàries.
En efecte, la contractació pública no és únicament un instrument per
proveir les administracions de béns is serveis, necessaris per l’execució de
les seves activitats, sinó que constitueix un veritable i potent instrument
d’execució de les polítiques públiques.
A través dels processos de contractació pública es poden impulsar, definir
i executar, polítiques de promoció i protecció dels drets humans, tant en la
determinació dels criteris de valoració, en relació amb els requisits que hagin
de complir les empreses licitadores, com en la execució dels contractes, en
relació als requisits que s’exigeixin a les adjudicatàries durant la vigència
dels contractes.
Ens estem acostumant a que s’incorporin als plecs de condicions clàusules
de protecció mediambiental, o de caràcter social, i les empreses participants
cada vegada més son conscients que no es tracta únicament d’un requisit formal,
sinó que el compromís ha d’anar molt més enllà en la consolidació d’aquests
criteris a llarg termini. En aquest aspecte, la incorporació d’elements de
transparència, com els procediments electrònics, ha significat un pas molt
important.
Ara és el moment de donar un pas més, i d’incorporar també als processos de
contractació pública elements de promoció i protecció dels drets humans, de fer
efectius els ODS incorporant-los a la cultura de la contractació pública,
consolidant així la construcció d’una societat cada vegada més justa i
equitativa.
Comentarios